Praktijkvoorbeelden


3. Een notoire leugenares op zoek naar een nieuwe functie.

Een poos geleden alweer belde een officemanager me op om een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek voor een loopbaantraject. Irma is al een aantal jaren officemanager bij een klein bedrijf dat websites ontwerpt en onderhoudt, en ze wil eigenlijk wel iets anders, maar weet niet goed wat ze wil. Haar baas mag absoluut niet te weten komen dat ze bezig is met haar loopbaan, want dan kan ze haar baan wel eens kwijt raken en dat wil ze niet. Ze komt dus voor en uit zichzelf en het traject betaalt ze dan ook zelf. Tijdens ons kennismakingsgesprek vertelt ze me direct al dat ze niet aan mijn betalingsvoorwaarden kan voldoen. Terwijl ik deze nog niet eens genoemd heb! Er gaat bij mij een alarm belletje lichtjes rinkelen. Waarschijnlijk kan ze dit bedrag niet ineens betalen, en wil ze dit graag verspreiden over een aantal maanden. Dat is absoluut geen probleem voor me, geef ik dan ook aan.

Ik maak een offerte en we gaan aan de slag met haar traject. We hebben eerst 3 gesprekken om haar loopbaan in kaart te brengen, de keuzes die ze hierin gemaakt heeft, datgene wat haar energie oplevert en dat wat uiteindelijk routine is geworden, normen en loopbaanwaarden brengen we in kaart etc. etc. Irma is een prettige klant, erg sociaal, ambitieus en gedreven. Na 3 gesprekken plannen we het loopbaanonderzoek in. Terloops informeer ik of ze de factuur ontvangen heeft. Ze bevestigt dat ze deze ontvangen heeft en dat ze deze de komende week zal betalen.

De dag van het maken van de testen breekt aan, en bij aankomst vertelt Irma me dat ze het afschrift van haar bankrekening op kantoor heeft laten liggen, dit is ze vergeten, de factuur is nl overgemaakt! Ik geef aan dat dit prima is en we starten met de tests. Bij het nagesprek 1 ½ week later geeft ze weer aan het afschrift ‘vergeten’ te zijn, en dan begin ik toch wel argwaan te krijgen! Op het oog en uit de testen lijkt ze een erg consciëntieuze vrouw, die echter al een aantal keren iets vergeet, dat is tegenstrijdig??? We hebben de resultaten besproken, en hierin een aantal mogelijkheden geschetst voor haar loopbaan. In de tussenweek ga ik aan het rapporteren en bel ik om te informeren of factuur nu betaald is. Na diverse telefoontjes en smoezen ben ik het beu en schakel ik een incassobureau in. Uiteindelijk heeft Irma de factuur betaald op de ochtend dat haar case voor de kantonrechter zou komen!

Bijzonder leerzaam deze klant; al in het kennismakingsgesprek weten dat je niet aan de betalingsvoorwaarden kunt voldoen, steeds weer smoezen bedenken. Het heeft me gescherpt mijn gevoel/ intuïtie nog meer serieus te nemen, en iets nauwkeuriger om te gaan met mijn betalingstermijn!